هزینه کاشت مو

تعیین هزینه کاشت مو و عوامل اثرگذار بر هزینه نهایی کاشت مو، دلایل تفاوت هزینه‌های کاشت مو در موارد مختلف و راه تصمیم‌گیری منطقی در این بین همیشه از دغدغه‌های اصلی مراجعین انجام عمل کاشت موی طبیعی بوده است.

به دلیل این که پیوند موی طبیعی جراحی زیبایی می‌باشد و قیمت مصوب ندارد در کلینیک‌های مختلف هزینه تکنیک‌های مشابه حتی با کیفیت یکسان ممکن است بسیار متفاوت باشد.

اما در هر کلینیک هزینه تمام شده پیوند مو ارتباط زیادی با تکنیک کاشت مو و تعداد جلسات موردنیاز، وسعت ریزش و تعداد مویی که از بانک مو منتقل می‌شود و همچنین کیفیت و نوع وسایل مصرفی و تجهیزات کاشت مو دارد.

قیمت کاشت مو می‌تواند به‌شدت روی تصمیم‌گیری منطقی بیماران اثر گذاشته و آمیخته شدن آن با سودجویی هر یک از طرفین ممکن است با انتخاب پزشک و تیم غیرحرفه‌ای از سوی بیمار یا تکنیک ناکارآمد و تجهیزات بی‌کیفیت از سوی پزشک، منجر به نتایج ضعیف و در برخی موارد توأم با تخریب بانک موی سر و عوارض غیرقابل برگشت بشود.

 

بانک مو چیست

تصویر ۱: بانک مو

لذا در وهله اول بیمار باید تنها به کلینیک‌های معتبر و باسابقه کاری درخشان جهت مشاوره اولیه مراجعه نموده و پس از مشاهده نمونه‌های کار و مشاوره مستقیم و بی‌واسطه با پزشک معالج خود چنانچه سخنان او را منطقی و علمی و به دور از اغراق و فریب یافت و پس از حصول اطمینان، تنها تکنیک و تجهیزات پیشنهادی پزشک معالج را پذیرفته و از اعمال نظر شخصی بر روند درمان بپرهیزد.

این مهم در شهرهای بزرگ و پر جمعیت مانند اصفهان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا گستردگی و جمعیت شهر، مانع بزرگی بر سر راه ارگان‌های نظارتی بر کنترل روی مراکز انجام کاشت مو بوده کما این که دیده شده بعضا برخی از افراد حتی در خانه شخصی و مطب‌ها یا مکان‌هایی که به‌عنوان کلینیک تخصصی کاشت مو به معاونت درمان معرفی نشده‌اند دست به انجام پیوند مو می‌زنند.

همچنین چند وقتی است که جامعه ایران مخصوصا در شهرهای شیراز، مشهد و اهواز با پدیده‌ای ناهنجار به نام کاشت موی بازار سیاه یا کاشت موی قاچاقی مواجه شده‌اند به این معنا که در برخی مراکز بیماران بدون نظارت پزشک و حتی کوچک‌ترین دخالت مستقیم پزشک در کل روند مشاوره و انجام جراحی کاشت مو تمام مراحل صرفا توسط تکنیسین‌های کاشت مو انجام می‌شود.

حتی در مواردی مرکز کاشت مو اقدام به اجاره تخت اتاق عمل خود به تکنیسین‌های کاشت مو نموده و کلا دخالتی در روند کاشت مو نخواهد داشت، البته این امر قبیح و غیرانسانی در برخی از کشورهای دیگر مثل کشور ترکیه نیز رواج یافته است بدیهی است که در چنین مواردی قیمت تمام شده کاشت مو به شدت کاهش یافته و به دلیل تعداد بالای عمل در یک روز برای مرکز کاشت موی فوق هم صرفه اقتصادی ایجاد خواهد کرد اما ضرر اصلی این روند گریبان گیر بیمارانی خواهد بود که بدون دخالت علمی و عملی پزشک متخصص کاشت مو صرفا به دلیل هزینه تمام شده و کمترین قیمت متحمل عوارض احتمالی این کار خواهند بود.

شاید این سوال مطرح شود که افرادی دیده شده‌اند که در همین مراکز مورد عمل کاشت مو و کاشت ابرو با قیمت و هزینه‌های بسیار پایین قرار گرفته‌اند اما از نتیجه راضی هستند چرا ما این کار را انجام ندهیم؟ در پاسخ باید گفت تعداد افراد ناراضی این مراکز بسیار بیشتر هستند و دلیل آن تعدد تکنیسین‌های مختلف و کیفیت کارهای مختلف آن‌هاست، در کلینیک دکتر نوایی تیم کاشت مو ثابت بوده و بخش‌های مهم عمل نیز توسط خود شخص دکتر پارسا نوایی انجام می‌شود لذا کیفیت تمام عمل‌ها مشابه خواهد بود و به همین دلیل است که در این مجموعه صرفا روزانه یک عمل انجام می‌شود.

هزینه روش‌های مختلف کاشت مو

مورد دیگر تفاوت قیمت‌های کاشت ابرو و کاشت مو در کلینیک‌های مختلف تفاوت تکنیک‌های کاشت مو است، به‌طور مثال برای انجام روش FIT یا تار به تار تنها یک تا دو نفر تکنیسین کفایت خواهد کرد. اگرچه در کلینیک دکتر نوایی جهت افزایش سرعت و انجام عمل در یک روز از ۴ نفر پرسنل در این روش بهره برده می‌شود تا به مانند بسیاری از کلینیک‌ها عمل طی ۳ تا ۴ روز انجام نشود چرا که به جز اتلاف وقت بیمار التهاب تجمعی در این چند روز هم ورم‌های سنگین و عدم پاسخ به بی‌حسی همراه با درد زیاد را به دنبال دارد.

اما در روش ترکیبی نیاز به حضور حداقل ۸ تا ۱۰ نفر پرسنل برای انجام کار می‌باشد، همین عامل یکی دیگر از دلایل ارزان بودن کاشت مو در یک مرکز در مقایسه با مرکز دیگر است، دیده شده است که برای اخذ هزینه پایین‌تر از مراجعی که نیازمند انجام روش ترکیبی بوده است از روش FIT استفاده شده که به مراتب قیمت پایین‌تری نسبت به روش ترکیبی دارد.

هزینه کاشت مو به روش fit

تصویر ۲: هزینه کاشت مو به روش FIT

اگرچه با انجام روش نامناسب برای فردی که نیازمند روش دیگری است هزینه کمتری اخذ می‌شود اما نتیجه نهایی شاید با روش گران‌تر می‌توانست رضایت‌بخش‌تر باشد چرا که در بعضی از موارد به دلیل تخریب بانک مو با روش برداشت نامناسب امکان انجام جلسه ترمیمی یا تکمیلی هم از بیمار سلب می‌گردد.

کمترین قیمت کاشت مو

مورد بعدی در کاهش قیمت تمام‌شده کاشت مو استفاده از مواد مصرفی بی‌کیفیت یا پرسنل بی‌تجربه و ناکارآمد که نسبت به پرسنل حرفه‌ای دستمزد پایین‌تری خواهند داشت، می‌باشد که با توجه به انحطاط اخلاقی این روزگار چندان دور از ذهن نخواهد بود. یکی از حقه‌های برخی از مراکز برای کاشت موی ارزان یا کم نشان دادن هزینه انجام عمل در مرکز خود تفکیک هزینه بخش‌های مختلف کاشت مو می‌باشد به‌گونه‌ای که دیده شده هزینه داروها، هزینه مواد مصرفی یا پروسه‌های بی‌فایده یا کم‌فایده مرتبط با کاشت مو به‌صورت جدا جدا از بیمار اخذ می‌شود تا هزینه اعلامی اولیه از هزینه اخذ شده نهایی کمتر باشد و به این صورت با ارائه ارزان‌ترین قیمت کاشت مو در مشاوره اولیه بیمار را جذب و سپس بصورت تدریجی هزینه مراحل بعدی را اخذ نمایند.

قیمت کاشت هر تار مو

از دیگر موارد مشابه می‌توان به ایجاد شک و شبه در تعیین هزینه کاشت مو اشاره کرد، مثلا تعیین هزینه بر اساس تعداد تار موی کاشتی آن هم قبل از انجام عمل، از آنجا که تنها واحد قابل شمارش در حین کاشت مو تعداد گرافت کاشت شده است (نه تعداد تار موی کاشت شده) تعیین هزینه بر اساس هر تار مو بسیار غیرصحیح و نامتعارف می‌باشد چرا که به هیچ عنوان تعداد تار مو قابل شمارش نبوده و تعداد تار مو تنها بر پایه شک و شبه استوار می‌باشد، تعیین هزینه صحیح و علمی باید بر اساس ترکیبی از تکنیک مورد استفاده بر پایه نیاز و تمایل بیمار و نیز کیفیت تجهیزات مورد استفاده باشد.

قیمت کاشت هر تار مو

تصویر ۳: قیمت کاشت هر تار مو

نهایتا باید گفت هیچ ارزانی بی دلیل و حکمت نبوده و تنها انتخاب هوشمندانه در انجام کاری به حساسیت و اهمیت کاشت مو می‌تواند از عوارض احتمالی این کار بکاهد.