سوالات متداول کاشت مو

کاشت مو به یک راه حل موثر برای افرادی که ریزش مو را تجربه می‌کنند تبدیل شده است. با پیشرفت‌های مداوم در فناوری و بهبود تکنیک های پیوند، افراد بیشتری در حال بررسی این گزینه برای به دست آوردن مجدد موهای خود هستند.

در این راهنمای گسترده، به برخی از مرتبط‌ترین سؤالات متداول کاشت مو می‌پردازیم و اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری آگاهانه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

سوالات متداول کاشت مو

ریزش مو چقدر در بین افراد اتفاق می‌افتد؟

ریزش مو میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، تقریباً ۵۰ درصد از مردان و ۳۰ درصد از زنان در ۵۰ سالگی درجاتی از ریزش مو را تجربه می‌کنند. عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، هورمون‌ها، شرایط پزشکی و شیوه زندگی در ریزش مو نقش دارند.

علل شایع طاسی مردانه و زنانه چیست و آیا عوامل خارجی می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند؟

در درجه اول، طاسی با الگوی مردانه و زنانه (آلوپسی آندروژنتیک) ناشی از استعدادهای ژنتیکی و عوامل هورمونی است. با این حال، عوامل خارجی مانند استرس، تغذیه ناکافی و محصولات مراقبت از مو خشن می‌توانند ریزش مو را بدتر کنند. اتخاذ یک سبک زندگی سالم و استفاده از شامپوهای ملایم و بدون سولفات ممکن است به کاهش ریزش مو و ارتقای سلامت کلی پوست سر کمک کند.

آیا من کاندید خوبی برای جراحی کاشت مو هستم؟

کاندیدای ایده آل برای جراحی پیوند مو دارای موهای سالم در طرفین و پشت سر است. این مکان‌ها به عنوان مناطق اهدا کننده برای پیوند استفاده می‌شود. مردان و زنان با طاسی مشخص، موهای نازک و کسانی که ریزش موی محدودی دارند به دلیل آسیب‌های پوست سر یا عمل‌های زیبایی مکرر معمولاً کاندیدهای خوبی برای جراحی ترمیم مو هستند. تیم تخصصی کلینیک پیوند مو دکتر نوایی در مشاوره اولیه به شما در مورد گزینه‌های درمانی توصیه می‌کند.

چه عواملی باعث می‌شود که یک فرد کاندیدای ایده آل برای جراحی کاشت مو باشد؟

یک کاندیدای ایده آل برای جراحی کاشت مو به طور معمول دارای یک ناحیه اهداکننده ثابت و کافی (معمولاً در پشت یا دو طرف پوست سر) است که می‌تواند فولیکول‌های مو را برای کاشت فراهم کند. حفظ انتظارات واقع بینانه در مورد نتایج بسیار مهم است و درک این که ممکن است جلسات متعدد برای رسیدن به پوشش مطلوب لازم باشد. مشاوره با جراح کاشت مو می‌تواند به ارزیابی مناسب شما برای این عمل کمک کند.

کاندیدای ایده آل برای جراحی پیوند مو دارای موهای سالم در کناره ها و پشت سر است، مناطقی که گرافت ها از آن‌ها گرفته می‌شود. اغلب بهتر است زمانی که کاملاً طاس نیستید شروع کنید تا بتوانید از موهای موجود برای استتار مراحل اولیه ترمیم استفاده کنید. افراد زیر ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت مو باشند:

  • افرادی که دارای طاسی با الگوی مردانه یا زنانه هستند.
  • افراد مبتلا به ریزش مو در اثر جای زخم، آسیب‌های پوست سر یا عمل‌های جراحی زیبایی.
  • افرادی که مایل به ترمیم یا پرپشت شدن ابروها، سبیل‌ها یا ریش هستند.
  • افرادی که قبلاً مراحل ترمیم مو را انجام داده اند.

پرسش و پاسخ کاشت مو

چه کسانی واجد شرایط کاشت مو هستند؟

افرادی که ریزش مو را به دلیل آلوپسی آندروژنتیک، آلوپسی کششی یا ریزش موی ناشی از ضربه یا سوختگی تجربه می‌کنند، کاندیدای بالقوه کاشت مو هستند. افراد مبتلا به ریزش موی منتشر یا افرادی که دارای ناحیه اهداکننده ناکافی هستند ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت مو نباشند.

آیا پیوند مو درد دارد؟

جراحی پیوند مو با استفاده از بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش وریدی انجام می‌شود و فرد در حین عمل هیچ گونه دردی احساس نمی‌کند در صورتی که بیمار هنگام عمل کوچک‌ترین دردی احساس کرد فقط کافی است به پزشک یا تکنسین‌ها اطلاع دهد تا مجدد برای او داروهای بیحسی تزریق شود.

آیا برای کاشت مو محدودیت سنی وجود دارد؟

برای این روش، شکل ریزش تعیین‌کننده‌تر از سن است. اگر پوست با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد، به این معنی است که تراکم مو در آن ناحیه به زیر ۵۰ درصد تراکم طبیعی رسیده است. کاشت مو عملی ترین درمان در این شرایط برای بیمار است. روی سلامتی خود سرمایه‌گذاری کنید، برای آینده‌ای روشن تر سرمایه‌گذاری کنید.

به طور کلی می‌توان گفت: بازه سنی مناسب برای انجام عمل پیوند مو طبیعی از ۲۵ سالگی تا ۶۰ سالگی است که پزشک علاوه بر سن باید دیگر شرایط شما را بررسی کند و تشخیص دهد که آیا شما کاندید مناسب برای این جراحی هستید یا خیر.

مراحل کاشت مو چیست؟

جراحی ترمیم مو شامل برداشتن نوار کوچکی از پوست سر دارای مو از پشت و دو طرف سر است. این ناحیه اهداکننده حاوی موهایی است که در طول زندگی شما رشد خواهند کرد. ناحیه‌ای که نوار از آن برداشته می‌شود با دقت بسته می‌شود و معمولاً منجر به ایجاد یک خط بسیار ظریف در بین موهای باقی‌مانده می‌شود.

سپس تیم جراحی، نوار برداشت پوست سر دارای مو را برای جایگزینی در مناطق طاسی شما به صورت میکروسکوپی تقسیم می‌کند. بسته به نیازهای خاص و شرایط پوست سر، این گرافت ها ممکن است در اندازه‌های مختلف پردازش شوند. موهای پیوند شده بسیار شبیه موهای معمولی رشد می کنند و تقریبا غیرقابل تشخیص هستند. گروه های فولیکولی حاوی موهای بیشتر برای به دست آوردن تراکم بیشتر در پشت خط مو استفاده می‌شود.

با استفاده از بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش، هر گونه ناراحتی در طول عمل را می‌توان از بین برد. برای تکمیل ترمیم، کارکنان ما به دقت بررسی می‌کنند که موهای تازه قرار داده شده شما با هم در جهت‌های خاصی رشد کنند تا خط مویی را تشکیل دهند که تقریباً از آن چیزی که طبیعت به شما داده است غیرقابل تشخیص است، همراه با افزایش تراکم کلی مو.

سوالات متداول در مورد کاشت مو

مدت زمان عمل کاشت مو چقدر است؟

مدت زمان کاشت مو بسته به تعداد گرافت های کاشته شده و روش انتخابی متفاوت است. یک جلسه معمولی می‌تواند بین ۴ تا ۸ ساعت طول بکشد. در برخی موارد ممکن است چندین جلسه برای رسیدن به پوشش مطلوب لازم باشد.

پس از کاشت مو، اگر بیمار بخواهد در محافل حرفه‌ای و اجتماعی، تقریباً به ۷ روز زمان نیاز دارد. اگر این نگرانی‌ها را نداشته باشد، می‌تواند در یک روز فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرد.

چه مدت طول می‌کشد تا موهای جدید رشد کند؟

دلمه‌ها یا پوسته های قرمز پس از عمل در منطقه کاشت قابل مشاهده است. شستن سر خود یک بار در روز این کار را متوقف می‌کند. پوسته‌ها در عرض ۵ تا ۶ روز کاملاً می‌ریزند. علاوه بر این، موهای پیوند شده با پوسته موهای خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین بیمار بعد از ۷ تا ۱۵ روز ظاهر قبل از کاشت خود را به دست می‌آورد.

ظاهرش بعد از یک ماه تغییر نمی‌کند. رشد موهای جدید بعد از دو ماه شروع می‌شود. ماه سوم و چهارم زمانی است که بیمار بیشترین تغییر را دارد. گاهی اوقات ۷ تا ۸ ماه طول می‌کشد تا تمام موها در فصول بعدی رشد کنند. پس از کاشت مو، تغذیه فرد و به ویژه سلامت روان برای رشد مو بسیار مهم است.

انجام چه کارهایی بعد از کاشت مو ممنوع است؟

برای دستیابی به یک نتیجه موفق بعد از جراحی پیوند مو رعایت یکسری نکات ضروری است و انجام ندادن یکسری کارها ضرورت دارد. در ادامه در مورد کارهای ممنوعه بعد از کاشت مو به طور کامل توضیح داده شده است و نکات مهم که در این زمینه باید رعایت کنید به همراه دلیل شرح داده شده‌اند.

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بعد از عمل کاشت مو دریافت کنید انجام ندادن کارهای ممنوع بعد از عمل پیوند مو ضروری است. در جدول زیر لیستی از کارهای غیرمجاز که بعد از عمل کاشت مو نباید انجام دهید شرح داده شده است و در ادامه به همراه جزئیات به طور کامل توضیح داده شده‌اند.

کارهای ممنوعه بعد از پیوند مو

استعمال دخانیات و قلیان

مصرف مشروبات الکلی

انجام ورزش‌های سنگین

داشتن رابطه جنسی بعد از پیوند مو

مصرف داروهای رقیق‌کننده خون

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

شنا کردن

 

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن بعد از کاشت مو ضرر دارد زیرا سیگار شامل مواد مضری است که می‌تواند فرآیند بهبودی پس از کاشت مو را تحت تأثیر قرار دهد. سیگار باعث افزایش فشار خون و تنگی عروق می‌شود که می‌تواند باعث کاهش عرضه خون و مواد غذایی به پوست و ریشه‌های مو شود.

سیگار کشیدن باعث کاهش رشد و تقویت موها شود و ممکن است باعث کاهش نتایج مطلوب در کاشت مو شود. همچنین، سیگار باعث افزایش خطر عفونت در محل کاشت مو می‌شود و می‌تواند باعث تأخیر در بهبودی و ترمیم زخم‌های پس از عمل شود بنابراین، بهتر است سیگار را قبل و بعد از عمل کاشت مو کاملاً ترک کنید تا بهبودی بهتر و نتایج مطلوب‌تر را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید
یکی از کارهای ممنوعه بعد از کاشت مو استعمال دخانیات است که پزشکان به دلایل مختلف مصرف آن قبل و بعد از پیوند منع می‌کنند جهت اطلاع از دلایل ممنوعیت سیگار بعد از پیوند مو و عوارض آن بر نتیجه نهایی کاشت به بخش سیگار کشیدن بعد از کاشت مو مراجعه نمایید.

مصرف الکل

نوشیدن مشروبات الکلی را متوقف نمایند زیرا مصرف الکل علاوه بر اینکه می‌تواند آثار مخربی بر روی فولیکول‌های مو ایجاد نماید و باعث تخریب آن‌ها شود، می‌تواند باعث ایجاد تغییر در روند طبیعی گردش خون شده و همچنین تأثیر داروهای بی‌حسی را کاهش دهد و بیمار در حین عمل درد را احساس کند.

دلیل دیگر عدم مصرف مشروبات الکلی بعد از کاشت مو این است که نوشیدن بیش از حد الکل به شکل اتانول و مشروبات الکی می‌تواند مشکل آفرین باشد. به این دلیل که اتانول بر روی پلاکت های خون تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد اختلال در سیستم لخته شدن خون می‌گردد در نتیجه می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شدید در حین کاشت مو و پس از آن شود.

مصرف الکل مانع از به هم پیوستن پلاکت ها و لخته شدن خون می‌گردد که در این صورت خونریزی زیادی در محل برداشت و کاشت موها ایجاد می‌گردد و در نهایت این امر باعث تخریب فولیکول‌های مو پس از کاشت خواهد شد.

سوالات شایع در مورد کاشت مو

استفاده از داروهای رقیق‌کننده‌های خون

هرگز نباید از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده کنید و استفاده از این داروها قبل از عمل و بعد از عمل پیوند مو در یک بازه زمانی مشخص ممنوع است زیرا باعث ایجاد خونریزی می‌شود. برای به حداقل رساندن خونریزی پس از جراحی کاشت مو، بیماران باید از مصرف داروهایی که خون را رقیق می‌کنند یا انجام هر گونه فعالیتی که می‌تواند موهای کاشته شده و ناحیه اهداکننده را از جای خود خارج کند، خودداری کنند.

آفتاب گرفتن

نور آفتاب بعد از کاشت مو مضر است و توصیه می‌شود که تا حدود ۳ ماه بعد از کاشت در معرض نور شدید خورشید نباشید؛ اما در صورتی که مایلید از هوای ساحلی لذت ببرید به هیچ عنوان شنا نکنید و حتما از یک کلاه برای محافظت از موهای کاشته شده در مقابل آفتاب استفاده کنید. به مدت ۳ ماه پس از عمل از آفتاب گرفتن خودداری کنید.

شنا کردن

بهتر است بعد از کاشت مو به مدت یک ماه از شنا کردن خودداری کنید. این زمان می‌تواند به موهای پیوند زده شما و همچنین مناطقی که از آنجا مو برای پیوند اهدا شده است امکان رشد و بهبودی را بدهد. به طور کلی نمی شود زمان دقیقی را برای شنا کردن بعد از عمل کاشت مو تعیین کرد. شرایط و ویژگی‌های فرد متقاضی کاشت مو در این امر تاثیر گذار هستند و دکتر با توجه به آن‌ها به افراد مختلف توصیه‌های گوناگونی را مطرح می‌کند.

ورزش کردن

ورزش کردن بعد از کاشت مو مجاز نیست و فرد باید بعد از طی شدن دوره نقاهت پیوند مو اقدام به انجام ورزش کند. اگر شما عمل پیوند مو انجام داده‌اید باید کمی صبور باشید و بلافاصله بعد از کاشت مو طبیعی ورزش نکنید زیرا انجام این کار عوارض جدی برای شما خواهد داشت و باعث عدم موفقیت کاشت مو خواهد شد.

بیشتر بخوانید
جهت اطلاع از دلایل ممنوعیات ورزش بعد از پیوند مو و بهترین زمان شروع فعالیت‌های ورزشی بعد از عمل به مطلب ورزش کردن بعد از کاشت مو مراجعه کنید.

فعالیت بدنی

حتی بلافاصله پس از عمل می‌توانید فعالیت بدنی سبکی داشته باشید. می‌توانید پیاده‌روی‌های کوتاه و سبک انجام دهید. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که زیاد عرق نکنید. شما می توانید این فعالیت‌ها را برای مدت کوتاهی در سطحی انجام دهید که تعریق خفیف وجود داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

در بالا توصیه شده است که به مدت ۳ ماه از آفتاب گرفتن خودداری کنید. با این حال، حتی اگر قرار نیست حمام آفتاب بگیرید، باید در زندگی روزمره یا زندگی کاری خود از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید شدید خودداری کنید.

مهم است که در ۱۴ روز اول از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید. توصیه می‌کنیم از کلاهی پهن و تمیز استفاده کنید که به سرتان فشاری وارد نکند. اگر در شهری زندگی می کنید که آفتاب شدید است استفاده از ضد آفتاب تا ۳ ماه بسیار مفید خواهد بود. اگر کاشت شما در تابستان انجام شده است، از محافظت از خود در برابر آفتاب در تابستان غافل نشوید.

سوالات رایج پیوند مو

تماس دست با مو

پس از کاشت مو، اغلب با دست لمس می شود تا وضعیت مو کنترل شود قطعا باید از این کار اجتناب کنید زیرا کنترل دستی باعث عفونت در ریشه مو می‌شود. فولیکولیت یا جوش بعد از کاشت مو، همانطور که به عفونت ریشه مو اشاره می‌کنیم، ممکن است رخ دهد. آن‌ها تشکیلات صورتی مایل به قرمز کوچک هستند. گاهی اوقات انتهای آن ممکن است چروک شود. ممکن است خارش داشته باشد.