مراقبت‌های بعد از کاشت مو

در بخش‌های قبل به دو دغدغه اصلی بیماران یعنی نکات قبل از کاشت مو و مراحل انجام کاشت مو پرداختیم و آن‌ها را به طور کامل توضیح دادیم و سعی کردیم به تمام ابهامات و سوالاتی که در این زمنیه‌ها ممکن است در ذهن فرد ایجاد شود، پاسخ دهیم. اما فردی که تحت عمل پیوند مو و ابرو قرار می‌گیرد نیز ممکن است در چگونگی مراقبت‌های بعد از عمل دچار یکسری ابهامات و سوالات شود، این که چه مواردی را باید رعایت کند تا بهترین نتیجه را از عمل خود داشته باشد. توصیه‌های و مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو عبارتند از:

  • مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو چگونه است؟
  • داروهای کاشت مو و کاشت ابرو
  • راه‌های جلوگیری از تورم اطراف چشم‌ها پس از عمل کاشت
  • ویزیت و مراجعه بعدی پس از عمل کاشت
  • نحوه پانسمان و محافظت فیزیکی از محل کاشت مو چگونه است
  • شستشوی سر و ابرو پس از عمل کاشت
  • نحوه فعالیت فیزیکی پس از عمل کاشت
  • پرهیز غذایی و دارویی پس از عمل کاشت مو و ابرو
  • عوارض کاشت مو چیست؟
  • زمان‌بندی ظهور نتایج عمل
  • نکات متفرقه بعد از عمل پیوند مو

در ادامه به توضیح کامل هر یک از موارد بالا پرداخته‌ایم، اجرای تمامی موارد فوق برای حصول یک نتیجه ایده‌آل لازم است.

 

مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو چگونه است؟

بعد از پیوند مو لازم است نکات مهم زیر در خصوص مصرف دارو، شستن سر و فعالیت فیزیکی، رعایت گردند که عبارتند از:

پس از اتمام عمل کاشت مو، پانسمان مناسبی روی سر گذاشته می‌شود که بانداژ سر بنا بر تشخیص پزشک معمولا یک تا دو روز پس از عمل باز می‌شود. در طول این مدت بانداژ را باز نکنید این کار باید توسط افراد تیم کاشت مو انجام گردد. البته در مورد کاشت ابرو پانسمان توسط خود بیمار در منزل باز می‌شود.

فرد پس از عمل مرخص می‌شود ولی ممکن است خواب‌آلوده و خسته باشد لذا بهتر است بقیه روز عمل را در خانه یا هتل استراحت کند، در ۱۲ ساعت اول پس از عمل از رانندگی و کار با وسایل که نیاز به هوشیاری و دقت کامل دارند پرهیز نمایید.

اندکی سردرد و سوزش محل برداشت و کاشت، طبیعی است که بیشتر در نواحی پشت سر و با درجات مختلف از حدود یک تا سه ساعت پس از پایان عمل شروع می‌شود. در اکثر موارد درد مذکور به راحتی با داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک مانند استامینوفن کدئین یا شیاف دیکلوفناک کنترل می‌گردد. همچنین به منظور کاهش درد می‌توان در شب اول پس از عمل از کیسه یخ (ICE PACK) در ناحیه درد استفاده نمود.

بیمار همان روز می‌تواند به حمام برود و به‌جز سر و یا ابرو بقیه بدن را شستشو دهد. (روش شستشوی سر و یا ابرو، در ادامه بیان می‌شود.)

روز بعد از کاشت دَلمه‌های کوچکی روی هر کدام از نقاط کاشت مو در سر و یا ابرو ایجاد می‌شود که زیاد جلب توجه نمی‌کنند. با مرطوب نگه داشتن پوست ناحیه کاشت، این دلمه‌ها حدود یک هفته بعد از عمل می‌ریزند.

در بیشتر افراد ۲ تا ۳ روز بعد از عمل ناحیه پیشانی متورم شده و به طرف چشم‌ها و صورت پایین آمده که این تورم دردی نداشته و در طی ۲ تا ۳ روز بعد از بین می‌رود.

پس از عمل احساس بی‌حسی و کرختی معمولا در نواحی مختلف سر به ویژه در نواحی میانی و فرق سر در کاشت مو وجود دارد. این حالت موقتی است و سپس به احساس خارش، سوزن‌سوزن و تیرکشیدن خفیف تبدیل می‌شود و معمولا از چند هفته تا حداکثر ۶ ماه پس از عمل به تدریج از بین می‌رود.

دلمه‌های بعد از کاشت مو

 

داروهای کاشت مو و کاشت ابرو

پس از جراحی کاشت مو و یا کاشت ابرو چند نوع دارو برای شما تجویز می‌شود که تعدادی مربوط به خود عمل می‌باشند که مصرف آن‌ها اجباری می‌باشد و تعدادی برای جلوگیری از ریزش موهای قبلی و تقویت موهای کاشته شده می‌باشند که مصرف آن‌ها اختیاری می‌باشد.

داروهای مخصوص کاشت مو و ابرو 

  • معمولا یک آنتی‌بیوتیک خوراکی (سفالکسین ۵۰۰ یا سفیکسیم ۲۰۰)
  • مسکن جهت استفاده در صورت وجود درد (استامینوفن کدئین یا شیاف دیکلوفناک).
  • یک آنتی‌هیستامین جهت جلوگیری از خارش محل کاشت (هیدروکسی زین) برای ۱۰-۷ روز تجویز می‌شود.
  • یک پماد برای استعمال روی بخیه‌ها روزانه یکبار.

شایان ذکر است داروهای عمل کاشت مو و کاشت ابرو تقریبا مشابه هستند.

داروهای مکمل کاشت مو

چند نوع داروی تقویتی جهت تسریع ترمیم زخم و تقویت فولیکول‌های باقی‌مانده و کاشته شده تجویز می‌شود که در درازمدت می‌بایست استفاده شوند.

البته باید گفت موهایی که از بانک موی پشت و دور سر برداشته می‌شوند به اثرات دکتر نواییمون‌های مردانه مقاوم بوده و پس از انتقال به نواحی کم‌پشت جلوی سر نمی‌ریزند. در حقیقت این موها مادام‌العمر به‌صورت طبیعی رشد خواهند کرد بنابراین موهای کاشته شده نیاز به مراقبت دارویی و غیر دارویی خاصی ندارد و این داروها تنها جنبه تقویتی دارند.

از جمله این داروها می‌توان به ماینوکسیدیل، فیناستراید، روی یا زینک(Zinc)  و سیستین ب۶ (Cystine B6)اشاره کرد.

در مورد کاشت ابرو هم‌ جهت تقویت موهای کاشت شده و رویت سریع‌تر نتیجه نهایی کاشت ابرو می‌توان از ماینوکسیدیل و برخی سِرم‌های تقویتی استاندارد موجود در بازار استفاده نمود.

راه‌های جلوگیری از تورم اطراف چشم‌ها پس از عمل

جلوگیری از ورم پس از کاشت موی سر

پس از اتمام عمل نواحی پیشانی و جلوی سر به درجات مختلف دچار تورم می‌شود این ورم معمولا پس از ۲ تا ۳ روز به اطراف چشم‌ها می‌رسد و سپس ظرف چند روز به‌تدریج کاهش می‌یابد این یک روند طبیعی و فاقد درد و هرگونه عوارض است و نباید نگران شد. پس از روز سوم می‌توان جهت کاهش تورم از کیسه آب گرم استفاده نمود. انجام موارد زیر در سه روز اول به کاهش این تورم کمک می‌نماید:

الف) ترجیحا در سه روز اول به پشت (طاق باز) بخوابید به طوری که سر با زاویه ۴۵ درجه بالاتر از بدن قرار گیرد.

ب) در سه روز پس از عمل روزانه سه تا چهار مرتبه هر بار ۵ دقیقه در نواحی پیشانی و بالای ابرو از کیسه یخ  (ICE PACK)  استفاده نمایید.

ج) در سه روز پس از عمل به طور مرتب با استفاده از دو انگشت اشاره یا شست با ماساژ محکم تورم را از پیشانی به دو طرف سمت گوش‌ها منحرف نمایید. بدین صورت که دو انگشت را بین دو ابرو گذاشته و در امتداد ابروها از سمت داخل به خارج و تا نزدیکی گوش‌ها بکشید و ماساژ دهید.

جلوگیری از ورم پس از کاشت ابرو

پس از اتمام عمل نواحی ابرو و پلک به درجات مختلف دچار تورم می‌شود. این ورم معمولا پس از ۱ تا ۲ روز به اطراف چشم‌ها می‌رسد و سپس ظرف چند روز به‌تدریج کاهش می‌یابد. این یک روند طبیعی و فاقد درد و هرگونه عوارض است و نباید نگران شد.

در سه روز پس از عمل روزانه سه تا چهار مرتبه هر بار ۵ دقیقه در نواحی پلک و روی چشم از کیسه یخ  (ICE PACK)استفاده نمایید، انجام این کار به کاهش این تورم کمک می‌نماید.

پس از ۳ روز اول در صورت باقی ماندن تورم، جهت کاهش تورم از کیسه آب گرم روی پلک‌ها استفاده نمایید.

ویزیت و مراجعه بعدی پس از عمل کاشت

  • در کاشت موی سر به منظور برداشتن پانسمان و کنترل بعد از عمل باید یک یا دو روز بعد از عمل به کلینیک مراجعه نماید؛ اما در کاشت ابرو پانسمان فردای روز عمل توسط خود فرد در منزل برداشته می‌شود.
  • در کاشت ابرو یا کاشت مو به روش FUT یا ترکیبی فرد باید دو هفته بعد از عمل (۱۴-۱۰ روز بعد از عمل) به منظور کشیدن بخیه‌های پشت سر به کلینیک مراجعه نماید. در طول این مدت روزانه یک مرتبه پماد ویتامین آ+د (یا یک کرم ترمیم کننده دیگر) روی بخیه‌ها استفاده شود.
  • جهت ارزیابی نتیجه نهایی و تصمیم راجع به نیاز به جلسه ترمیمی بعد از گذشت یک سال از عمل به کلینیک مراجعه نمایید.

نحوه پانسمان و محافظت فیزیکی از محل کاشت مو چگونه است

نظرات راجع به انجام یا عدم انجام پانسمان پس از پیوند موی طبیعی متفاوت است اما گروه تخصصی پیوند موی کلینیک دکتر نوایی بر اساس تجربه بر این باور است که با توجه به آسیب‌پذیری موهای کاشت شده در ۲۴ ساعت اول، پانسمان اولیه به شدت در محافظت از گرافت‌ها و بهبود نتایج نهایی عمل پیوند مو موثر می‌باشد.

از روز دوم به بعد نیازی به پانسمان نیست بلکه قرار دادن منطقه کاشت در معرض هوا و نور خورشید غیر مستقیم مفید می‌باشد. با این وجود هر زمانی بعد از عمل می‌توان از یک کلاه نقاب‌دار گشاد استفاده کرد.

استفاده از کلاه‌گیس در هفته اول ممنوع می‌باشد، در هفته دوم بهتر است استفاده نشود و در صورت اجبار به صورت نسبی استفاده شود (حداکثر ۱۲ ساعت روزانه) و از هفته سوم استفاده از کلاه‌گیس آزاد می‌باشد.

 

مراقبت های بعد از کاشت مو

شستشوی سر و ابرو پس از عمل

پس از باز کردن پانسمان باید شستشوی ناحیه کاشت سر و یا ابرو به شرح زیر شروع شود:

با استفاده از مقداری آب ‌لوله‌کشی ولرم و شامپوی بچه، در یک کاسه آب کف درست کنید و آن را از قسمت پیشانی و یا پس سر به پایین سرازیر کنید تا از روی ناحیه کاشت موی سر یا ابرو عبور کند (مستقیم روی ناحیه کاشت نریزید) البته بهتر است محلول آب کف را در یک آبپاش ریخته و با آبپاش روی ناحیه کاشت سر و یا ابرو را اسپری نمایید به طوری که آب کف از روی منطقه کاشته شده جریان پیدا کرده و رد شود، پس از ۲ تا ۳ دقیقه مکث به همان صورت بالا با آب ‌لوله‌کشی ولرم ناحیه را بشویید یا با آبپاش اسپری نمایید. این کار را ۳ تا ۵ بار پشت سر هم تکرار نمایید.

در طول هفته اول پس از عمل باید در طول روز ۳ تا ۵ مرتبه شستشوی فوق را تکرار کنید (هر مرتبه ۳ تا ۵ بار). روز هشتم آب کف را ریخته و به‌صورت مستقیم زیر دوش بروید اما روی ناحیه کاشت دست نکشید، دست کشیدن روی ناحیه برداشت پشت سر مشکلی ندارد. روز نهم زیر دوش آب رفته و پس از ۲ دقیقه سر و یا ابرو را با شامپوی بچه خالص با نوک انگشتان به‌صورت دورانی ماساژ دهید تا حجم زیادی از دلمه و لخته‌های روی سر ریزش پیدا کنند (ماساژ حالت متعادل داشته و خیلی محکم و یا خیلی آهسته نباشد).

دقت نمایید تا یک هفته بعد از عمل، ناحیه کاشت شده به‌طور مستقیم زیر جریان آب دوش قرار نگیرد اما بقیه بدن و حتی ناحیه برداشت مشکلی ندارد و به هیچ عنوان در طول مدت هفته اول روی قسمت کاشته شده دست، حوله و سشوار کشیده نشود. در این مدت از وارد آوردن هرگونه فشار نظیر فشارهای حاصل از دست کشیدن، استفاده از حوله، دوش آب و غیره بر روی گرافت‌های کاشته شده خودداری کنید. پس از عمل دلمه‌های کوچکی روی نوک موهای پیوند شده ممکن است تشکیل شود. این دلمه‌ها همزمان با دست کشیدن روی ناحیه کاشت می‌افتند و حاوی مقادیری از ساقه موهای کاشته شده و به شکل عصایی خواهند بود این وضعیت کاملا طبیعی می‌باشد.

شستشوی سر یا ابروی کاشت شده با شامپو بچه شروع و به مدت یک هفته به‌صورت بالا با شامپو بچه ادامه می‌یابد، از روز دهم تا یک ماه اول به‌صورت یک در میان با شامپو بچه و یک شامپوی معمولی هر روز ناحیه کاشت شده را یک مرتبه شستشو دهید (یک روز شامپو بچه و یک روز شامپو معمولی). پس از پایان ماه اول می‌توانید مطابق گذشته با هر نوع شامپو و هر تعداد استحمام هفتگی رفتار نمایید.

شایان ذکر است برای قسمت برداشت مو می‌توان از ابتدا از هر نوع شامپویی استفاده نمود و ناحیه را ماساژ دادجهت دریافت اطلاعات تکمیلی در زمینه دستورات لازم جهت شستشو پس از کاشت مو و شستشو پس از کاشت ابرو به مقالات مربوطه مراجعه نمایید.

 

نحوه شستن سر بعد از کاشت مو

نحوه فعالیت فیزیکی پس از عمل کاشت

  • در ۲۴ ساعت اول پس از عمل حتی‌المقدور استراحت نموده و فعالیت‌های خود را شدیدا کاهش دهید.
  • در ۱۰ روز اول پس از عمل فعالیت بدنی فقط در حد رانندگی، پیاده‌روی و بالا رفتن از پله مجاز می‌باشد.
  • می‌توانید از روز دهم به ورزش‌های سبک نظیر پیاده‌روی سریع و نرمش مبادرت ورزید.
  • اگر کار شما سبک باشد و از نظر ایجاد ورم اطراف چشم ارباب‌رجوع نداشته باشید سه روز بعد از عمل نیز می‌توانید سرکار خود حاضر شوید اما اگر شغل بدنی سنگین دارید و یا در محل کار ارباب‌رجوع دارید ۵ تا ۷ روز مرخصی بگیرید تا ورم کاملا ازبین برود.
  • از انجام ورزش‌های سنگین مانند کوهنوردی، فوتبال و نیز استخر و سونا و شیرجه زدن در آب و سر زدن به توپ تا یک ماه خودداری نمایید. پس از یک ماه تمام فعالیت‌های بدنی آزاد می‌باشد.
  • از نکات بسیار مهم که بایستی به آن دقت نمایید مراقبت از سر و نواحی پیوند شده ابرو در ماه اول پس از عمل به منظور جلوگیری از وارد آمدن هرگونه فشار و ضربه به این نواحی می‌باشد به هنگام سوار و پیاده شده اتومبیل فوق‌العاده دقت نمایید.

پرهیز غذایی و دارویی پس از عمل کاشت مو و ابرو

  • شب اول پس از عمل حتی الامکان از سوپ، غذاهای سبک و مایعات زیاد تغذیه نموده و از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری نمایید، روز پس از عمل می‌توانید از هرگونه غذای دلخواه خود به غیر از ماهی و میگو و نیز سیر و پیاز خام استفاده نمایید. از پس‌فردای روز عمل به بعد هیچ‌گونه پرهیز غذایی وجود ندارد.
  • از مصرف آسپرین و داروهای NSAIDS نظیر ایبوپروفن، ناپروکسن و غیره به مدت سه روز پس از عمل خودداری کنید.
  • نوشیدن مشروبات الکلی تا ۱ ماه بعد از عمل ممنوع می‌باشد.
  • مصرف سیگار، قلیان و دخانیات تا سه ماه پس از عمل ممنوع می باشد.
  • استفاده از ماینوکسیدیل و محلول‌های مشابه بهتر است از حدود یک هفته قبل از عمل قطع گردد. استفاده از این محلول‌ها مجددا از حدود یک ماه پس از عمل با تجویز و نظر پزشک آغاز می‌گردد.
  • ممکن است در دو هفته اول پس از عمل در ناحیه پیوند شده خارش ایجاد شود. در این صورت می‌توان از قرص هیدروکسی زین، سیتریزین یا آنتی‌هیستامین و نیز کمپرس سرد در ناحیه خارش استفاده نمود.
  • یک هفته بعد از عمل در صورت بروز خشکی شدید پوست در ناحیه کاشت ابرو می‌توان از روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل یا بادام تلخ در آن ناحیه استفاده نمود.

در بخش داروهای بعد از کاشت مو و داروهای بعد از کاشت ابرو به‌طور کامل به داروهای مورد نیاز و داروهای تقویتی بعد کاشت مو و کاشت ابرو پرداخته شده است.

عوارض کاشت مو چیست؟

همان طور که در مقاله عوارض کاشت مو اشاره کردیم احتمال ایجاد عارضه در این عمل بسیار کم می‌باشد، بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده اگر کاشت مو توسط تیم با تجربه و آشنا به جزئیات کار و با رعایت شرایط استریل و تجهیزات استاندارد انجام شود، عارضه ماندگار خاصی در پی نخواهد داشت ولی پس از کاشت مو تعدادی عوارض موقت وجود دارد که در ادامه به ترتیب شیوع به آن‌ها اشاره می‌گردد:

  • تورم خفیف در ناحیه پیشانی و اطراف چشم‌ها که با تنظیم حالت نیمه نشسته در حین خواب برای چند شب اول و کمپرس سرد و ماساژ این نواحی پس از کاشت مو قابل پیشگیری است.
  • بی حسی، گزگز و یا مورمور شدن خفیف در منطقه برداشت و کاشت که زودگذر بوده اما گاهی تا چند هفته پس از عمل طول می‌کشد.
  • خارش شایع است. در ناحیه برداشت مو، خاراندن مشکلی ندارد ولی در ناحیه کاشت ممکن است با آسیب گرافت‌های کاشت شده همراه باشد و ممنوع است. شستشوی مرتب و مرطوب کردن محل کاشت با سرم شستشوی خنک و مصرف داروهای ضد خارش همانند آنتی‌هیستامین مفید است.
  • ایجاد کراست یا دلمه در محل کاشت مو که در چند روز اول ایجاد گردیده و به دلیل ترشح سرم منعقد کننده و خون از اطراف گرافت‌ها رخ می‌دهد. اگرچه عارضه‌ای در پی ندارد اما برای برخی از بیماران از لحاظ زیبایی حائز اهمیت است، تمیز کردن و شستشوی مرتب در منطقه کاشت مو برای پیشگیری از بروز کراست بسیار اثر بخش می‌باشد.
  • درد در منطقه دهنده یا گیرنده مو که خفیف و زودگذر بوده و با مصرف داروهای مسکن خوراکی برطرف می‌شود.
  • فولیکولیت یا جوش چرکی که از چند هفته تا چند ماه پس از عمل ممکن است رخ دهد که اهمیت خاصی ندارد و به دلیل برگشت مو به داخل پوست رخ می‌دهد. برای پیشگیری شستشوی مرتب، استفاده از کمپرس گرم، آنتی‌بیوتیک موضعی و در صورت عدم پاسخ‌دهی، آنتی‌بیوتیک خوراکی و تخلیه جوش لازم است. جهت دریافت اطلاعات کامل از علل این عارضه و نحوه درمان آن می‌توانید به صفحه جوش بعد از کاشت مو و کاشت ابرو مراجعه کنید.
  • جابجایی و بیرون آمدن گرافت‌ها که به دلیل خاراندن، ضربه، برس و شانه زدن شدید، زیاد خم شدن در حالت ایستاده و مالش شدید حین شستشو رخ می‌دهد.
  • گاهی ممکن است خونریزی خفیف از نواحی پشت سر اتفاق بیفتد. بهتر است در ۲ تا ۳ روز اول پس از عمل بالش خود را به منظور جلوگیری از آلودگی احتمالی روکش کنید. در صورت بروز خونریزی سر را بالا نگه داشته با استفاده از یک گاز پانسمان به مدت چند دقیقه روی ناحیه خونریزی را فشار دهید. همچنین از کمپرس یخ روی ناحیه مربوطه استفاده نمایید. در اکثر موارد خونریزی بسیار ناچیز بوده و پس از چند دقیقه خود به خود بند می‌آید.
  • عمل کاشت ابرو طبیعی جز کم عارضه‌ترین عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود، جهت اطلاع از آن می‌توانید به مقاله عوارض کاشت ابرو طبیعی مراجعه کنید.

جوش بعد از کاشت مو

زمان‌بندی ظهور نتایج عمل

نتیجه کاشت مو و کاشت ابرو کاملا بستگی به پیروی فرد از دستورات داده شده در دوران بعد از کاشت دارد.

دلمه‌هایی که در محل کاشت ایجاد می‌شوند، نباید دستکاری شوند تا روز دهم از بین می‌روند و همراه آن‌ها تعدادی از ساقه‌های مو (با حالتی به شکل عصایی) نیز ریزش پیدا می‌کنند. موهای کاشته شده باقی‌مانده به مدت دو تا سه هفته رشد می‌کنند که مؤید گرفتن پیوندها است سپس درصد زیادی از آن‌ها از هفته سوم یا چهارم شروع به ریزش می‌کنند اما ریشه موها زنده می‌باشد و موهای جدید از ماه چهارم یا پنجم به بعد ظاهر می‌شوند که در ابتدا این موها نازک و کرکی شکل است و سپس به مرور در طی نه ماه تا یک سال به ضخامت و تراکم آن‌ها افزوده می‌شود.

در اکثریت افراد همراه با ریزش موهای کاشته شده تعدادی از موهای قبلی بیمار در اطراف محل کاشت نیز وارد فاز استراحت می‌شوند و ریزش پیدا می‌کنند و محل کاشت برای مدتی (شاید تا حدود پنج تا شش ماه) کم‌پشت‌تر از سابق دیده می‌شود، این حالت که “شوک” نامیده می‌شود موقتی بوده و با بیرون آمدن موها از حالت استراحت و رشد موهای کاشته شده تراکم مورد انتظار ایجاد می‌شود. موهای کاشته شده در ۶ ماه اول نازک، کرکی و کم تراکم ظاهر می‌شوند و از ماه ششم به بعد تراکم ایجاد می‌شود ولی ایجاد تراکم و ضخامت نهایی موها تا حدود یک سال زمان لازم دارد.

سیر کامل‌تر وقایع در جدول زیر ذکر شده است:

 مدت زمان بعد از جراحی  

منطقه کاشت مو

( در همه تکنیک ها )

 

منطقه برداشت مو
(در تکنیک FUT و ترکیبی )

 توصیه
 روز اول  در منطقه کاشت مو یا ابرو دلمه تشکیل شده است  اندکی درد، التهاب، قرمزی و بی حسی اطراف منطقه برداشت مو دارید  در کاشت موی سر جهت برداشتن پانسمان به کلینیک مراجعه کنید، دلمه‌ها را دستکاری نکنید، در صورت درد مسکن استفاده کنید.
روز دوم تا ششم  دلمه و قرمزی در منطقه کاشت وجود دارد.تورم درناحیه پیشانی ظاهر شده و به طرف صورت پیش می رود حتی تا چشم ها هم ممکن است برسد. در کاشت ابرو ورم از ابتدا اطراف چشم را درگیر می‌نماید.  التهاب و قرمزی از بین رفتن می و  بی حسی تا حدودی وجود دارد، خارش وجود دارد. در صورت نیاز جهت ویزیت به کلینیک مراجعه نمائید. از خاراندن منطقه خودداری کنید. در صورت ترک خوردگی یک روز زودتر از موعد مقرر زیر دوش رفته و ناحیه را ماساژ دهید.
یک هفته  قرمزی مختصری در محل کاشت وجود دارد. تقریبا ورم کاملا از بین رفته. ممکن است خارش وجود داشته باشد و پوست ناحیه کاشت سر حالت ترک خوردگی داشته باشد.  التهاب و قرمزی از بین رفته و بی حسی تا حدودی وجود دارد، خارش وجود دارد  در صورت نیاز جهت ویزیت دوم به کلینیک مراجعه نمائید. از خاراندن  منطقه خوددرای کنید درصورت نیاز داروی ضد خارش استفاده کنید.
دو هفته ۱۰۰% دلمه ها از بین رفته است پوست سر ممکن است اندکی قرمز رنگ باشد. معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از عمل، بخیه‌ها برداشته می‌شوند. جهت ویزیت و برداشتن بخیه ها به کلینیک مراجعه کنید.( دو هفته بعد از عمل )
هفته دوم تا هشتم فولیکول‌ها وارد  فاز نهفته می شوند (تلوژن) و موهای پیوند زده شده سر و ابرو دچار ریزش می شوند بعد از برداشت بخیه ها قرمزی وجود  خواهد داشت و ممکن است مقداری از از موهای اطراف بخیه در اثر التهاب ریزش پیدا کنند که در عرض چند ماه مجدد رشد می‌کنند. نگران نباشید ریشه موها سالم است و مجددا بعد از چهار تا پنج ماه رشد مو خواهید داشت
ماه دوم تا چهارم ممکن است بدلیل ریزش موهای اطراف محل کاشت منطقه کاشت کم تراکم تر از قبل از پیوند دیده شود وضعیت ذکر شده شوک نامیده می شود و طبیعی است اغلب این موها مجددا رشد می کنند کرختی  محل برداشت مو از بین رفته و قرمزی محو می شود موها منطقه برداشت مو را می پوشاند نگران نباشید زود قضاوت نکنید. موهای کاشت شده سر یا ابرو دچار ریزش موقت شده و مجدد رشد خواهند کرد.
ماه پنجم تا ششم موهای پیوند شده سر و ابرو، شروع به رشد می کنند اما در ابتدا خیلی نازک و کرکی هستند. قرمزی از بین رفته و منطقه دهنده پیوند ظاهر طبیعی پیدا نموده است. نگران نباشید. موهای نرمال جایگزین این موها می شوند
ماه هفتم تا هشتم همه یا بعضی از موهای اولیه ای که در اثر شوک دچار ریزش شده بودند شروع به رشد می کنند.
ماه نهم تراکم ناحیه کاشت مو افزایش می یابد و موها قابل آرایش  کردن می شوند اما ظاهری نازک دارند.
ماه دوازدهم مجددا توسط جراح کلینیک برای ارزیابی عمل و احتمال نیاز به عمل دوم ویزیت می شوید جهت ویزیت به کلینیک مراجعه کنید.
سال اول ۹۰% رشد نهایی حاصل شده است
سال اول تا دوم تراکم نهایی بعد از گذشت یکسال و نیم خود را نشان داده و بافت مو در عرض سال دوم به حالت طبیعی باز می‌گردد.

 

نکات متفرقه بعد از عمل پیوند مو

  • به مدت ۴ هفته پس از عمل بیش از دو ساعت زیر تابش نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و در صورت لزوم با گذاردن کلاه در مقابل نور آفتاب از سر یا ابرو کاشت شده محافظت کنید.
  • بعد از ده روز از زمان عمل می‌توانید با یک قیچی تیز ابروها را مرتب نمایید و در صورت لزوم از مداد ابرو فاقد مواد شیمیایی تحریک‌کننده استفاده کنید.
  • رنگ کردن و برداشتن ابروها پس از یک ماه مجاز می‌باشد.
  • گاهی ممکن است ترشحاتی از نواحی پشت سر خارج شوند. بهتر است در ۲ تا ۳ روز اول پس از عمل بالش خود را به منظور جلوگیری از آلودگی احتمالی با یک حوله تمیز بپوشانید یا روکش کنید.
  • در صورت بروز هر نوع مشکل می‌توانید با شماره همراه ۰۹۱۳۱۲۶۶۸۵۶ تماس حاصل فرمایید.